субота, 10 січня 2015 р.

Самостійна робота учнів при вивченні хімії
у класах гуманітарного профілю

     На сьогоднішній день кожному необхідно самостійно ставити і розвязувати конкретні завдання різних  сфер життя. Для цього потрібні глибокі та мцні знання і вміння творчо їх застосовувати. Розвитку творчої особистості і має бути підпорядкований увесь навчальний процес у загальноосвітній школі. Важливою складовою цього процесу є самоосвітня розумова діяльність учнів. Вона сприяє свідомому засвоєнню знань, вмінь, відкриває великі перспективи для розвитку пізнавальних можливостей учнів.
     При допомозі самостійної роботи учні набувають нові знання з хімії, формують вміння та навички. Цьому сприяють робота з підручниками, довідниками, матеріалами Інтернету, спостереження і досліди, аналіз формул та графіків, створення проблемних ситуацій на уроках. Особливо необхідною самостійна робота учнів стає у 10 і11 класах гуманітарного профілю навчання. Навчальний процес у цих класах на хімію виділяє лише по одній годині в тиждень, а програма є досить насиченою і не все можна встигнути розібрати та пояснити на уроках.
     Тут стає у пригоді робота з підручником. Учням пропонуються слідуючі питання: знайти опис досліду та відповідні рівняння реакцій у параграфі (після проведення демонстрації); знайти і прочитати опис хімічного явища, яке лежить в основі певної задачі або екологічного явища (наприклад, парниковий ефект, кислотні дощі, фотосинтез і ін.). на домашнє завдання пропонується учням доповнити приклади, наведені в підручнику своїми; провести домашній експеримент і спостереження і рівняння проведених реакцій записати; самостійно скласти задачу по вивченій темі (якщо це можливо).
     Самостійна розумова діяльність школярів сприяє виробленню вмінь застосовувати знання на практиці, залучає учнів до дослідницької роботи. Вже в 7 класі школярі із задоволенням вивчають які з явищ, що відбуваються у побуті, можна віднести до хімічних; проводять найпростіші хімічні експерименти. У 8 класі при вивчення теми «Кількість речовини» учні встановлюють скільки молекул води міститься в чайній ложці, а скільки молекул цукру; самостійно створюють колекції речовин, кількість речовини 1 моль. Вивчаючи тему «Періодичний закон та будова атома» учні із задоволенням беруть участь у створенні обємних моделей атомів елементів малих періодів.
     Велику цінність мають самостійні роботи творчого характеру. Сюди відноситься підготовка доповідей, рефератів та повідомлень; складання запитань, тестів чи самостійних робіт для однокласників; пошуково-контролююча робота, у ході якої задаються питання, відповіді на які учням можна шукати, використовуючи всі наявні засоби (підручник, довідники, Інтернет і ін.). Оцінюється точність і повнота відповіді.
     Дуже важливим елементом даної проблеми є індивідуалізація завдань для самостійної роботи з опрацюванням додаткової літератури. Так в 11 класі є ряд лабораторних дослідів по ознайомленню з колекціями «Нафта і нафтопродукти», «Вугілля та продукти його коксування», «Види палива». Учні в класі описують фізичні характеристики вибраних зразків, а вдома самостійно шукають і записують галузі застосування та хімічні процеси, на яких вони грунтуються. На самостійне опрацювання виносяться також лабораторні досліди по ознайомленню зі змістом етикеток до харчових продуктів та по ознайомленню зі змістом інструкцій до товарів побутової хімії, які також можна виконувати і як проектно-дослідницьку роботу.
       Сьогодні учні отримують інформацію з різноманітних джерел і її є досить багато. І це створює основну проблему – не потрібно напружуватися, шукаючи необхідне, що приводить до байдужості, пропадає інтерес до знань. А отже, вчителю необхідно створити такі умови навчання, щоб в учнів виникла особиста зацікавленість в отриманні хімічних знань, незалежно від того, ким вони стануть у майбутньому. Важливо не тільки «передати» знання, а навчити вчитися. Саме цьому сприяє організація самостійної роботи учнів у процесі вивчення хімії. Самостійно здобуті знання цінні, бо вони сприймаються свідомо з самого початку, при цьому не має значення, що все це відбувається з прихованою допомогою вчителя. Кожен вчитель повинен стимулювати учнів самостійно і наполегливо пізнавати хімічні явища і процеси, щоб вони змогли в майбутньому аналізувати і застосовувати їх на практиці.


Немає коментарів:

Дописати коментар