пʼятниця, 16 січня 2015 р.

Конспект уроку
8 клас (використання мультимедійних технологій та відеоматеріалів  на уроці)
Тема. Поняття про амфотерні гідроксиди і оксиди
Мета. Повторити і поглибити знання про характерні властивості основ і кислот; дати поняття амфотерності; сформувати навички складання рівнянь хімічних реакцій за участю амфотерних сполук (гідроксидів та оксидів); показати умовність розподілу гідроксидів на основи та кислоти
Тип уроку. Комбінований
Основні поняття: оксиди, кислоти, основи, гідроксиди, кислотні та основні властивості, амфотерність
Обладнання і матеріали: підручник Ярошенко О.Г. Хімія, 8 клас: К.:«Освіта», 2008; мультимедійна презентація
Методи, прийоми, форми роботи: слово вчителя, бесіда, віртуальний експеримент, робота з підручником, робота з компютером, самостійна робота учнів
Хід уроку
І. Організаційний етап                                                     (Слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:                                                                                   (Слайд 2)
         1) За формулами речовин, встановити клас сполук: NaOH;  CO2;  HCl;  CaCO3;  MgO;  NaNO3;  Ba(OH)2;  H3PO4.
         2) Як класифікують оксиди?
         3) Яка хімічна властивість є найхарактернішою для кислот?
         4) Яка хімічна властивість є найхарактернішою для основ?
Гра «Третій зайвий»                                                           (Слайд 3)
         Вибрати із якою з двох запропонованих речовин буде реагувати дана речовина. Пояснити чому?
         H2SO4 реагує з Ca(OH)2 чи з HNO3?
         KOH реагує з Mg(OH)2 чи з HCl?
         Ba(OH)2 реагує з Na2O чи з SO3?
         HNO3 реагує з FeO чи з P2O5?
         З допомогою вчителя учні роблять висновок про те, що хімічні речовини реагують між собою лише в тому випадку, якщо вони розрізняються за своїми властивостями.
ІІІ. Проблемне питання                                                  (Слайд 4)
         Учнів підводимо до проблемного питання, яке буде розглядатися на даному уроці:
         Чи існоють речовини, які можуть проявляти подвійні властивості?
IV. Цілевизначення та планування уроку
         Вчитель оголошує тему та завдання уроку.           (Слайд 5)
         Учні знатимуть: поняття амфотерності, приклади амфотерних сполук, специфічні хімічні властивості амфотерних гідроксидів і оксидів.
         Учні вмітимуть: складати рівняння хімічних реакцій за участю амфотерних сполук, порівнювати властивості кислотних і основних сполук з амфотерними.
V. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація
«Добування та доведення амфотерності цинк гідроксиду»   (Слайд 6)
         Демонстрацію проводимо використовуючи відеоматеріал взятий з віртуальної хімічної лабораторії, для забезпечення чистоти експерименту.
         Після перегляду демонстрації учні записують рівняння добування цинк гідроксиду:
         ZnCl2 + 2NaOH = Zn(OH)2↓ + 2NaOH,
та рівняння взаємодії одержаного гідроксиду з кислотою:
         Zn(OH)2 + H2SO4 = ZnSO4 + 2H2O.
         Для написання ж реакції взаємодії цинк гідроксиду з натрій гідроксидом вчитель пояснює особливість цинк гідроксиду виступати або основою, або кислотою в залежності від того, з ким реагує. Записується схема:
                              Zn(OH)2 ↔ H2ZnO2                             (Слайд 7)
                                основа       кислота
         Після пояснення учні під керівництвом вчителя записують рівняння:
         Zn(OH)2 + 2NaOH = Na2ZnO2 + 2H2O.
Поняття амфотерності
         Вчителем робиться висновок про те, що цинк гідроксид взаємодіє і з кислотами, і з основами. Такі гідроксиди називаються амфотерними. Префікс «амфо-» свідчить про подвійність властивостей.
                                                                                             (Слайд 8)
         Амфотерність – це здатність хімічних сполук виявляти кислотні або основні властивості в залежності від природи речовини, з якою вони реагують.
Завдання на відтворення
         Якщо цинк гідроксид є амфотерною сполукою, то і цинк оксид також амфотерна сполука. На основі цього твердження написати рівняння реакцій взаємодії цинк оксиду з кислотою і лугом, якщо продукти даних взаємодій аналогічні продуктам взаємодії цинк гідроксиду з кислотою і лугом.
Робота з підручником                                                       (Слайд 9)
         По формулах амфотерних оксидів (ст.64) складіть формули амфотерних гідроксидів, що їм відповідають.
         Cr2O3 → Cr(OH)3
         MnO2 → Mn(OH)4
         ZnO → Zn(OH)2
         Al2O3 → Al(OH)3
         BeO → Be(OH)2
Групова робота                                                             (Слайди 10, 11)
         Клас поділяється на групи по три-чотири учні. Проводиться демонктрація віртуального досліду по добуванню та доведенню амфотерності алюміній гідроксиду.
         Учні працюють у групах, записуючи рівняння реакцій, які відбувалися у дослідах.
VI. Узагальнення і систематизація знань                 (Слайд 12)
Завдання 1.
У лабораторії знаходяться набори реактивів різного складу. Вкажіть, який з наборів речовин можна використати для одержання найбільшої кількості амфотерних гідроксидів:
         1) ZnCl2,  ZnSO4,  Al(NO3)3,  KOH
         2) NaOH,  Mg(OH)2,  KOH,  FeCl3
         3) AlCl3,  CrCl3,  BeCl2,  NaOH
         4) ZnCl2,  MgCl2,  BaSO4,  KOH
Завдання 2.
Два учні проводили хімічний експеримент з одержання амфотерного гідроксиду. Один із них спочатку влив у пробірку розчин лугу, а потім розчин солі амфотерного металу; а інший – розчин солі амфотерного металу, а потім розчин лугу. Чи має значення порядок змішування розчинів? Чому?
VII. Домашнє завдання                                                (Слайд 13)
         Обовязкове: опрацювати §18; виконати завдання 2 ст.89

         За бажанням: підготувати повідомлення про використання гідроксидів.

Немає коментарів:

Дописати коментар