Конспект
уроку
8
клас (використання
мультимедійних технологій та відеоматеріалів
на уроці)
Тема.
Поняття про амфотерні гідроксиди і оксиди
Мета.
Повторити і поглибити знання про характерні властивості основ і кислот; дати
поняття амфотерності; сформувати навички складання рівнянь хімічних реакцій за
участю амфотерних сполук (гідроксидів та оксидів); показати умовність розподілу
гідроксидів на основи та кислоти
Тип
уроку. Комбінований
Основні
поняття: оксиди, кислоти, основи, гідроксиди, кислотні та
основні властивості, амфотерність
Обладнання
і матеріали: підручник Ярошенко О.Г. Хімія, 8 клас:
К.:«Освіта», 2008; мультимедійна презентація
Методи,
прийоми, форми роботи: слово вчителя, бесіда, віртуальний
експеримент, робота з підручником, робота з комп’ютером, самостійна робота учнів
Хід
уроку
І.
Організаційний етап (Слайд
1)
ІІ.
Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда: (Слайд 2)
1) За формулами речовин, встановити клас сполук: NaOH; CO2; HCl;
CaCO3; MgO; NaNO3; Ba(OH)2; H3PO4.
2)
Як класифікують оксиди?
3) Яка хімічна властивість є найхарактернішою для кислот?
4) Яка хімічна властивість є найхарактернішою для основ?
Гра «Третій зайвий» (Слайд 3)
Вибрати із якою з двох запропонованих речовин буде реагувати
дана речовина. Пояснити чому?
H2SO4
реагує з Ca(OH)2
чи
з HNO3?
KOH реагує
з Mg(OH)2 чи
з HCl?
Ba(OH)2
реагує
з Na2O
чи з SO3?
HNO3
реагує
з FeO
чи з P2O5?
З допомогою вчителя учні роблять висновок про те, що хімічні
речовини реагують між собою лише в тому випадку, якщо вони розрізняються за
своїми властивостями.
ІІІ.
Проблемне питання (Слайд 4)
Учнів підводимо до проблемного питання, яке буде
розглядатися на даному уроці:
Чи існоють речовини, які можуть проявляти подвійні
властивості?
IV. Цілевизначення та планування
уроку
Вчитель оголошує тему та завдання уроку. (Слайд 5)
Учні знатимуть: поняття амфотерності, приклади амфотерних
сполук, специфічні хімічні властивості амфотерних гідроксидів і оксидів.
Учні вмітимуть: складати рівняння хімічних реакцій за участю
амфотерних сполук, порівнювати властивості кислотних і основних сполук з
амфотерними.
V. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація
«Добування та доведення
амфотерності цинк гідроксиду» (Слайд 6)
Демонстрацію проводимо використовуючи відеоматеріал взятий з
віртуальної хімічної лабораторії, для забезпечення чистоти експерименту.
Після перегляду демонстрації учні записують рівняння
добування цинк гідроксиду:
ZnCl2
+ 2NaOH = Zn(OH)2↓ + 2NaOH,
та рівняння взаємодії
одержаного гідроксиду з кислотою:
Zn(OH)2
+ H2SO4 = ZnSO4 + 2H2O.
Для
написання ж реакції взаємодії цинк гідроксиду з натрій гідроксидом вчитель
пояснює особливість цинк гідроксиду виступати або основою, або кислотою в
залежності від того, з ким реагує. Записується схема:
Zn(OH)2 ↔ H2ZnO2
(Слайд
7)
основа кислота
Після пояснення учні під керівництвом вчителя записують
рівняння:
Zn(OH)2
+ 2NaOH = Na2ZnO2 + 2H2O.
Поняття амфотерності
Вчителем робиться висновок про те, що цинк гідроксид
взаємодіє і з кислотами, і з основами. Такі гідроксиди називаються амфотерними.
Префікс «амфо-» свідчить про подвійність властивостей.
(Слайд 8)
Амфотерність – це здатність хімічних сполук виявляти
кислотні або основні властивості в залежності від природи речовини, з якою вони
реагують.
Завдання на відтворення
Якщо цинк гідроксид є амфотерною сполукою, то і цинк оксид
також амфотерна сполука. На основі цього твердження написати рівняння реакцій
взаємодії цинк оксиду з кислотою і лугом, якщо продукти даних взаємодій
аналогічні продуктам взаємодії цинк гідроксиду з кислотою і лугом.
Робота з підручником (Слайд 9)
По формулах амфотерних оксидів (ст.64) складіть формули
амфотерних гідроксидів, що їм відповідають.
Cr2O3
→ Cr(OH)3
MnO2
→ Mn(OH)4
ZnO →
Zn(OH)2
Al2O3
→ Al(OH)3
BeO →
Be(OH)2
Групова робота (Слайди 10, 11)
Клас поділяється на групи по три-чотири учні. Проводиться демонктрація
віртуального досліду по добуванню та доведенню амфотерності алюміній
гідроксиду.
Учні працюють у групах, записуючи рівняння реакцій, які
відбувалися у дослідах.
VI. Узагальнення і систематизація
знань (Слайд 12)
Завдання 1.
У лабораторії
знаходяться набори реактивів різного складу. Вкажіть, який з наборів речовин
можна використати для одержання найбільшої кількості амфотерних гідроксидів:
1) ZnCl2, ZnSO4, Al(NO3)3, KOH
2)
NaOH, Mg(OH)2, KOH,
FeCl3
3) AlCl3, CrCl3, BeCl2, NaOH
4) ZnCl2, MgCl2, BaSO4, KOH
Завдання 2.
Два
учні проводили хімічний експеримент з одержання амфотерного гідроксиду. Один із
них спочатку влив у пробірку розчин лугу, а потім розчин солі амфотерного
металу; а інший – розчин солі амфотерного металу, а потім розчин лугу. Чи має
значення порядок змішування розчинів? Чому?
VII. Домашнє завдання (Слайд 13)
Обов’язкове:
опрацювати §18; виконати завдання 2 ст.89
За бажанням: підготувати повідомлення про використання
гідроксидів.
Немає коментарів:
Дописати коментар