субота, 17 січня 2015 р.

Конспект уроку
11 клас (використання самостійної роботи учнів з елементами проектних технологій в класах гуманітарного профілю)
Тема. Органічні сполуки в побуті. Поняття про побутові хімікати. Загальні правила поводження з побутовими хімікатами
Мета. Розширити і поглибити знання учнів про хімічні речовини, що використовуються в побуті, наголосити на сферах їх застосування та дотриманні правил безпеки під час роботи з побутовими хімікатами
Тип уроку. Комбінований
Основні поняття: побутова хімія, класифікація побутових хімікатів, піктограми безпеки, правила поводження з препаратами побутової хімії
Обладнання і матеріали: підручник Лашевська Г.А. Хімія, 11 клас: К.:«Освіта», 2010, зразки предметів побутової хімії, роздатковий матеріал
Методи, прийоми, форми роботи: слово вчителя, бесіда, робота з роздатковим матеріалом, робота з підручником

Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра «Я – тобі, ти – мені». Учні по черзі ставлять один одному питання, які вони підготували по вивченому матеріалу. Якщо обраний учень не дає відповіді, то відповідає той учень, хто ставив питання.
Наприклад:
         1) Яка рослина є природним джерелом нікотину?
         2) Перечисліть, які ще небезпечні речовини містяться у тютюновому диму?
         3) Що таке «пасивне куріння»? чи шкодить воно здоровю?
         4) Яка хімічна речовина є основою будь-якого алкогольного напою?
         5) Якою є смертельна доза етанолу для людини? (4 – 12 г на кілограм маси тіла)
         6) Чим алкоголізм відрізняється від пияцтва?
         7) Що таке опіати? Які найвідоміші опіати? (морфін і кодеїн)
         8) До складу яких лікарських препаратів входить кодеїн і чому? (до складу препаратів проти кашлю, через його здатність зменшувати збудливість кашльового центру)
         9) Яка німецька фармацефтична компанія здійснювала продаж героїну як ліків? («Байєр»)
         10) Які речовини вважаються найтоксичнішими серед наркотиків? (леткі розчинники – причина токсикоманії)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя. Вивчаючи курс хімії, ви повсякчас переконувалися в інтенсивному зростанні ролі хімічних знань у житті людей. XXI-ше століття відоме як «століття хімії», «століття полімерів» чи «століття синтетики». Це свідчить про те, що хімія міцно увійшла в найрізноманітніші сфери людської діяльності, зокрема і у наш побут.
Колективна робота з використанням підручника та наочності.
Класифікації засобів побутової хімії:
         А) за зовнішнім виглядом – розчини, порошки, гелі, пасти, креми, піни, суспензії, емульсії, гранули, таблетки, олівці, аерозолі та ін.
         Б) за призначенням (мал.19.1, ст.122) – засоби для прання, вибілювання, дезинфікування, склеювання, догляду за різними матеріалами, рослинами, боротьби із шкідниками і ін.
         В) за ступенем безпеки для довкілля та організму людини (форзац ІІ підручника) поділяються на чотири групи:
І група – більш-менш безпечні (без застережних написів) – мила, пральні порошки, зубні пасти, косметика, акварельні фарби і ін. – можуть викликати алергічні реакції або отруєння при потраплянні всередину організму.
ІІ група – небезпечні для шкіри та очей (застережливі написи або піктограми: «Остерігайтеся потрапляння в очі», «Небезпечно! Їдкі речовини» і ін.) – відбілювачі, дезинфікуючі засоби, засоби для чищення і ін. – при роботі з ними потрібно одягати захисні гумові рукавички і окуляри.
ІІІ група – вогненебезпечні (написи і піктограми про заборону використання біля відкритого вогню) – аерозолі, лаки, фарби, розчинники і ін.
IV група – отруйні (написи чи піктограми «Отрута», «Токсично») – засоби для боротьби з шкідниками (комахами, гризунами), деямі види клеїв та засобів для виведення плям.
Самостійна робота з підручником (ст.122)
         Учні ознайомлюються із загальними правилами поводження з побутовими хімікатами.
IV. Засвоєння нових знань
         Заслуховуються усні повідомлення учнів, що одержали індивідуальне домашнє завдання по найпоширеніших засобах побутової хімії, найцікавіші моменти учні можуть записувати, а також задавати питання, якщо вони виникають до виступаючого. Повідомлення можуть супроводжуватися використанням таблиць, схем і іншого допоміжного матеріалу.
         Приклади повідомлень наведені у додатку.
V. Узагальнення і закріплення знань учнів
Завдання 1. Опишіть ознаки отруєння препаратами побутової хімії, в залежності від шляху надходження хімікатів до організму:
-         Через шлунок – нудота, сильне слиновиділення, неприємний смак у роті, біль під грудьми, блювота
-         Через вдихання – нежить, дряпання у горлі, кашель, почервоніння і різь в очах, сльозовиділення.
-         Через шкіру – свербіж, почервоніння, висип. Опік кислотою – окресленні, сухі, чорного або жовто-зеленого кольору струпи; опік лугом – струпи з нерівними контурами, вологі, драглисті, сірого кольору.
-         Можуть викликати алергічні реакції – дерматити, екземи, кропивницю, риніти, мігрені, нежить, напади задухи тощо.
Лабораторний дослід №8  (виноситься на самостійне опрацювання вдома)
Тема: Ознайомлення зі змістом інструкцій до товарів побутової хімії
Завдання: Розгляньте упаковки різних товарів побутової хімії, які є у вас удома (не менше чотирьох). Зверніть увагу на інструкції з використання цих препаратів, застережні написи та піктограми, склад та маркування препаратів. На основі цього заповніть таблицю:

Назва
препарату

Призначення та зовнішній вигляд

Склад препарату (з вказуванням формул відомих вам речовин)


Характер небезпечності (піктограма або словесне попередження)
1.
2.
3.
4.



Висновок: (вкажіть навіщо потрібні інструкції до товарів побутової хімії та якою інформацією з інструкції користуєтеся ви)

VI. Домашнє завдання
         Обовязкове: §19, виконати лабораторний дослід
         Повторити: склад, будову і добування мила (по вивченому у 9 класі)
         За бажанням: скласти правила першої невідкладної домедичної допомоги у разі отруєння засобами побутової хімії та хімічних опіків

Додаток
Зубні пасти
Склад:
·        Абразиви (оксиди алюмінію і титану(IV))
·        Очищуючий піноутворююч – натрій лаурилсульфат (дія аналогічна дії мила, а перевага – немає запаху і смаку мила)
·        Антисептик – бензойна кислота (С6Н5СООН)
·        Фторомісний компонент для профілактики карієсу – натрій монофторфосфат (Na2PO4F) або станум(ІІ) фторид
·        Згущувач – карбоксиметилцелюлоза або її натрієва сіль
([C6H7O2)(OH)3-x(OCH2COONa)x]n)
·        Інше (наприклад: питна сода – для нейтралізації молочної кислоти; гідроксилапатит – частково відновлює зубну емаль).

Шампуні
Склад:
·        Утворювачі і стабілізатори піни – додецилбензол (С6Н512Н25) або ін.
·        Освітлюючі речовини, що надають прозорості – бутанол (С4Н9ОН), ізопропанол ((СН3)2СНОН), диетиленгліколь (НО-(СН2)2-О-(СН2)2-ОН), пропіленгліколь (СН3-СНОН-СН2ОН)
·        Барвники
·        Ароматизатори

Лосьйони для очищення шкіри обличчя
Склад:
·        Етиловий спирт ~ 20%
·        Лимонна кислота ~ 2%
·        Алюміній ацетат ~ 0,3%
·        Ароматизатор
·        Дистильована вода (решта)

Пудри
Склад:
·        Рисовий крохмаль
·        Тальк або магній силікат (4SiO2·3MgO·H2O)
·        Каолін або алюміній силікат (Al2O3·2SiO2·2H2O)
·        Цинк оксид
·        Магній стеарат
·        Алюміній стеарат
·        Ферум(ІІІ) оксид

Фарби для волосся
Склад:
·        Відбілюючі (знебарвлюючі) речовини – містять гідроген пероксид, у вигляді 25 – 30% розчину пергідролю або твердого препарату; гідропериту ((NH2)2CO·H2O2), де він міститься у вигляді комплексу із сечовиною)
·       хімічні барвники – фарбують волосся тільки після окиснення гідроген пероксидом
·        фізичні барвники – підфарбовуючі гелі та шампуні – впливають на волосся лише поверхнево, не вступаючи в хімічні реакції з кератином
·        Барвники природного походження (хна, басма і ін.)
·        Металомісні барвники – в складі є солі Бісмуту і Аргентуму – практично не використовуються

Дезодоранти – містять бактерицидні речовини, що знищують мікроорганізми і гальмують бактеріальне розкладання поту (досить безпечні для організму)

Антиперсперанти – містять речовини, що взаємодіють з компонентами поту, утворюючи нерозчинні сполуки, які закривають канали потових залоз і так зменшують потовиділення (містять досить небезпечні для організму речовини,  наприклад: алюмокалієві квасці (K2SO4·Al2(SO4)3·24H2O), формальдегід (CH2O)




Немає коментарів:

Дописати коментар